Klever Talks: Oh!rganic


In de Klever Talks reeks zetten we onze klanten in de spotlight. We geven een inkijk in het reilen en zeilen van verschillende ondernemingen in Vlaanderen en gaan na hoe ze zich aanpassen aan recente gebeurtenissen en ontwikkelingen.


Vandaag praten we met Inge De Clerck, zaakvoerder  van Oh!rganic.

Dag Inge. Bedankt om tijd voor ons vrij te maken! Kan je de lezer eens schetsen hoe Oh!rganic precies ontstaan is?

“Ik ben een consultant marketing en communicatie en begeleid bedrijven die willen verduurzamen. Vanuit een project in de voedingssector was ik op zoek naar goede biologische oregano, wat niet zo eenvoudig te vinden bleek. Tijdens mijn zoektocht kwam ik in contact met een Griekse producent die naast oregano en tijm ook Grieks bergkruid kweekte om thee van te maken.

Ze stuurden me een doos op en ik was meteen verkocht. Wat een rijk aroma en uitzonderlijke smaak. Ook vrienden en familie aan wie ik de thee liet proeven raakten in de ban van deze Griekse bergthee.

Bergkruid wordt in België niet of amper verkocht en met mijn marketing achtergrond zag ik meteen een opportuniteit om het hier op de markt te brengen. Het begon met lokale marktjes op de Steinerschool en andere artisanale evenementen en geschenkenbeurzen. Daar ontmoette ik andere producenten die accessoires en koekjes maakten die perfect bij de thee passen. Zo is mijn aanbod stelselmatig gegroeid.”

Nood aan een website en webshop

“Op die verschillende markten raakte de thee steeds uitverkocht. Soms kwamen mensen terug voor meer, maar ik had nood aan een site en een webshop waar klanten ook buiten de evenementen om mijn thee en kruiden konden kopen. Ik deed ook redelijk wat tastings en wou een webshop waarop de deelnemers nadien mijn thee vonden.

Intussen werden mijn producten ook verkocht bij enkele vaste verkooppunten zoals natuurwinkels en geschenkenwinkels. Een groot deel van mijn omzet komt uit de B2B markt. Voor hen wou ik een website die het visitekaartje van Oh!rganic was en waar ze het verhaal achter de kruiden konden vinden.

Via een vriendin ben ik bij Simply Klever gekomen. Een grote webbouwer kon ik me niet permitteren en Sven maakt mooie sites aan een redelijke prijs die je ook als KMO kan betalen. De webshop kende een moeilijke start. Dat is niet zo verwonderlijk want Griekse bergthee is een redelijk ongekend product bij ons. Ik bied de thee vaak aan in geschenkcombinaties dus in de eindejaarperiode was er wel een stijging in verkoop.

Maar het B2B gedeelte is op dit moment het belangrijkst. Het is een etalage waar de verdelers van mijn producten het product en mijn bedrijf leren kennen. Op termijn wil ik van de webshop ook een verkoopkanaal voor de B2B markt maken.”

Sociale media als content kanaal

“Mijn thee wordt gedronken door een breed gamma aan consumenten. Dat gaat van heel jonge mensen die bewust bezig zijn met voeding tot ouderen die al hun leven lang theeliefhebber zijn. Van erg hip tot heel alternatief, maar wel met één rode draad: het zijn mensen die kiezen voor bewuste voeding, artisanaal, biologisch en vaak veganistisch.

In mijn webshop verkoop ik ook verschillende accessoires die bij de thee horen want liefhebbers van kruidenthee gaan hier actief naar op zoek. Neem bijvoorbeeld thee zeefjes. In de klassieke thee-eitjes kan je niet werken met grote en verse kruiden. Die hebben ruimte nodig om hun smaak ten volle vrij te geven. Daarom bied ik enkele types open zeven aan waarin de thee niet samengedrukt zit, maar alle ruimte krijgt.

Die mensen bereik ik o.a. via de sociale media. Ik ben actief op Facebook en Instagram. Af en toe gebruik ik een advertentiecampagne maar doorgaans worden mijn berichten organisch gedeeld en door een ruim publiek gelezen.

Ik vermijd om mijn berichten op sociale media en op de website té commercieel te maken. Ze zijn niet rechtstreeks gericht op verkopen, wel op informatie verspreiden en interesse wekken. Zo hebben we net een filmpje gemaakt over thee zetten met verse kruiden. Voor veel mensen blijkt dat een drempel te zijn maar we willen laten zien dat het eigenlijk heel eenvoudig is.

En er komen nog andere filmpjes aan, onder andere over nieuwe producten. Die verspreiden we via onze sociale media en worden vlot opgepikt. Het is zelfs zo dat mijn laatste twee verkooppunten me zelf hebben gecontacteerd nadat ze mijn berichten zagen op Facebook en Instagram. Storytelling is voor mij dus essentieel.”

Mijn website is mijn etalage waar de verdelers van mijn producten het product en mijn bedrijf leren kennen.

De invloed van de Coronacrisis

“Door corona is de manier van producten verkopen verandert. Er zijn geen marktjes meer – waar ik vroeger het best verkocht – en ook tastings kunnen niet meer doorgaan. De lockdown heeft ons gedwongen om even stil te staan. Mij heeft het alvast creatiever gemaakt en ik heb geleerd er de positieve dingen uit te halen.

Ik heb tijdens de eerste lockdown de tijd genomen om mijn website en webshop verder uit te werken. Anders dan veel andere ondernemers heb ik dus volop geïnvesteerd in die periode. Oh!rganic is ook veel mee content gaan verspreiden dan ervoor. Op die manier beginnen consumenten mijn producten te herkennen wanneer ze in de winkel zijn en nemen ze het sneller mee. Dat is een belangrijke stap.

Wanneer de crisis voorbij is neem ik zeker weer deel aan marktjes en beurzen en dan is de B2B website en de webshop daar de perfecte aanvulling bij.”


Andere klanten

Exclusieve, vers gebrande koffie

Website
Webshop

Stijladvies voor kinderen

Webshop
Webshop
Header 6

Klaar om online te groeien
met jouw bedrijf?

Volg ons

© 2021 Simply Klever BV  -  BE0555.821.381  -  Verkoopsvoorwaarden  -  Privacy Policy  - Support -  Index - Website Zoersel - Webshop Zoersel