Simply Klever - Logo

”OK Google”, “Hi Siri”, “Hey Alexa”: steeds vaker praten we met onze toestellen om informatie op te zoeken. We staan er misschien niet bij stil maar die nieuwe manier van zoeken heeft een grote impact op de zoekresultaten. Wie hoog wil scoren bij Google en zichtbaar wil zijn op het internet houdt dus best wel rekening met voice search. Wat het is en hoe je ermee om kan gaan leggen we graag aan je uit in deze blogpost.

Voice search: anders gaan zoeken

Je hebt een professionele website laten maken en je wil natuurlijk dat die online gevonden wordt. Daarom optimaliseer je je site voor zoekmachines, met Google voorop. We noemen dat proces zoekmachine optimalisatie of SEO.

Maar vandaag zien we een nieuwe trend opduiken waar we steeds meer rekening mee moeten houden: voice search. Bij voice search typen we geen zoekopdracht in Google, we vragen het gewoon met onze stem. Voor je online zichtbaarheid is dat een belangrijk verschil!

Want waar Google voor de klassieke zoekopdrachten gebruik maakt van keywords zijn bij voice search eerder volzinnen van belang. Laten we even een voorbeeld geven: stel, je bent in Antwerpen en je hebt zin in koffie. Je typt op je smartphone iets als “beste koffiebar Antwerpen” en Google geeft je de meest relevante resultaten voor jouw zoekopdracht.

Bij voice search wordt de zoekopdracht doorgaans anders geformuleerd. Dat zal eerder klinken als “OK Google, wat is de beste koffiebar van Antwerpen”. De zoekopdracht wordt dus veel concreter en Google zal je het resultaat geven dat het beste antwoord biedt op de vraag die je net stelde.

Gelukkig kunnen we daar bij Simply Klever op inspelen en jouw site klaar maken voor die nieuwe evolutie. Wat daarvoor de belangrijkste stappen zijn leggen we je verder uit in deze blog.

Je website aanpassen aan voice search

Wil je beter scoren in de voice search resultaten dan moet je rekening houden met de manier waarop je de informatie op je website verwoordt. De focus ligt niet louter op zoekwoorden, maar vooral op zoekintentie. Stel je dus de vraag “hoe” een klant informatie over jouw product of dienst zou zoeken.

Dat wil ook zeggen dat je bepaalde delen van je website in spreektaal schrijft. Ideaal is een vraag-antwoord opbouw. De zoekopdracht wordt geformuleerd als vraag, Google zal jouw site hoog scoren met voice search als het snel het antwoord kan vinden. Die antwoorden zijn best kort en to-the-point. Want zo kan de Google assistant (of Alexa bij Amazon of Siri bij Apple) het antwoord gewoon voorlezen.

Om beter te scoren in de voice search resultaten kan Simply Klever enkele speciale “landingspagina’s” aan je site toevoegen. Die zijn niet direct zichtbaar voor de websitebezoeker, maar Google ziet ze wel en kan via die pagina meer klanten naar je site leiden.

Wil je profiteren van het groeiende succes van voice search en jouw website ook in de gesproken zoekresultaten laten scoren? Neem dan snel contact met ons op. Wij doen graag een vrijblijvend voorstel voor optimalisatie.