Simply Klever Blog


Toegegeven: 2020 was niet het makkelijkste jaar. Maar op de digitale markt werden wel enkele belangrijke trends gespot die ook in 2021 aan belang zullen winnen. Wie het afgelopen jaar investeerde in online zichtbaarheid en online verkoop plukt daar nu de vruchten van. Maar welke trends zien we in 2021 op ons afkomen? We zetten de belangrijkste online trends voor 2021 graag voor je op een rij.

Koop lokaal, zeker in 2021

Bewust kopen bij lokale handelaars, ook online: het is één van de trends die intussen goed ingeburgerd raakte. Zeker tijdens de Coronacrisis kregen woorden als Winkelhieren nog meer betekenis. Maar wat betekent dat voor de online markt?

Ook naar een lokale handelaar gaan we eerst digitaal op zoek. Wil je online gevonden worden als lokale handelaar dan is het dus belangrijk dat je regionaal extra hoog scoort in de zoekresultaten. Dat heet lokale zoekmachine optimalisatie of local SEO. Wie wil profiteren van de trend om lokaal te kopen past zijn website hieraan aan.

Meer online interactie

We kunnen niet ontkennen dat ons leven in 2020 een stuk digitaler werd. Omdat het moest, maar ook omdat klanten steeds vaker het gemak van online kopen en communiceren ontdekken. Online meespelen wil echter niet zeggen dat je je verstopt achter een digitale muur!

Integendeel, bereikbaarheid is meer dan ooit de regel. De klant die vroeger je winkel binnenliep met een vraag, zal die nu online stellen. Je moet je klant dus de nodige kanalen aanbieden om met je te communiceren.

Integratie van chatfuncties als Messenger of Whatsapp in de online applicaties wordt essentieel. Je treedt daarmee in rechtstreeks contact met je klant en kan snel inspelen op vragen, suggesties doen en je dienstverlening verbeteren.

Menselijkheid

We missen allemaal persoonlijk contact. Maar die menselijkheid zien we in 2021 wel steeds meer online opduiken. Want ook wanneer mensen op het internet surfen gaan ze op zoek naar persoonlijke ervaring.

Die persoonlijke klantbeleving wordt op verschillende manieren online geïntegreerd. In de marketing breekt storytelling in 2021 helemaal door. Merken vertellen verhalen en nemen de (potentiële) klant op die manier mee in hun waarden.

Maar niet alleen de marketing zoekt naar een meer persoonlijke aanpak. Dankzij artificiële intelligentie gaan we in 2021 nog beter het gedrag van de klant in kaart kunnen brengen en daar persoonlijke acties aan koppelen.

Eén van de mogelijkheden om een meer persoonlijke surfervaring te bieden is het gebruik maken van Smart Content. Wanneer de bezoeker regelmatig terugkomt op jouw site krijgt hij niet steeds dezelfde inhoud te zien. Je website past zich aan, volgens de voorkeuren van de klant.

Mobile first

We zagen het belang van mobiele websites de afgelopen jaren sterk toenemen. En in 2021 zet die trend zich duidelijk verder. Waar tot op heden een website werd gebouwd met een daaraan gekoppelde mobiele versie zal die mobiele site steeds centraler komen te staan.

Die sites worden completer en functioneler met handige dropdown menu’s, overzichtelijke webshops en integratie van andere toepassingen. Zo zijn de meeste overheidssites uitgerust met specifieke software waardoor slechtzienden de site kunnen gebruiken.

In 2021 zien we steeds meer bedrijven en webshops hun sites aanpassen voor mensen met een beperking, net zoals we dat in fysieke winkels al langer gewoon zijn. Want nu ook de slechtziende klant vaker aangewezen is op de digitale wereld is digi-toegankelijkheidbelangrijker dan ooit.

2021 wordt alvast een jaar waarin digitaal het nieuwe normaal is. Die trend was al langer in opmars maar kwam in 2020 in een stroomversnelling terecht en zal in het nieuwe jaar nog verder verankerd worden.

Heb je vragen over het futureproof maken van je website? Wil jij helemaal mee zijn met de laatste digitale ontwikkelingen en ook in moeilijke tijden ten dienste blijven staan van je klant? Neem dan contact op met Simply Klever voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Klaar om online te groeien
met jouw bedrijf?

Volg ons

© 2021 Simply Klever BV  -  BE0555.821.381  -  Verkoopsvoorwaarden  -  Privacy Policy  - Support -  Index