Simply Klever - Logo

Je denkt eraan een webshop te starten? Dat is een uitstekend idee want online aankopen zitten behoorlijk in de lift. De laatste jaren steeg de verkoop via e-commerce met zo’n 10% per jaar. In 2019 kochten Belgen in totaal voor meer dan 11 miljard EUR online. Dit is hét moment om mee te profiteren van de online tendens en daarom zetten we de 5 voordelen van een webshop voor jou nog eens op een rij.

Wil je meer weten over de start van jouw eigen webwinkel, neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op.

1. Altijd open

Een winkel die altijd open is zonder dat je zelf aanwezig bent. Handig toch? In jouw online shop kunnen de klanten dag en nacht terecht. Jij volgt alle bestellingen en betalingen gewoon via je smartphone. In een webshop kan je jouw facturen meteen aan je boekhouding koppelen wat je een hoop administratie bespaart.

Een goede webshop heeft een eenvoudig aankoopproces. Klanten kunnen de producten en hun beschrijving makkelijk vinden en van daaruit snel bestellen. Met een geïntegreerd betaalsysteem lopen de financiële transacties vlot. Dankzij het achterliggende automated mailsysteem krijgt je klant meteen een order- en betaalbevestiging, op welk uur van de dag hij de bestelling ook doet.

2. Goedkoop starten

Wie een eigen handelszaak wil starten kijkt tegen enkele flinke kosten aan. Bij uitstek de grootste kost is de huur van het pand waar je jouw winkel wil vestigen. Huurprijzen voor commerciële panden lopen vandaag erg op en zeker wie een winkel op een centrale plaats wil betaalt zich blauw.

Dan is een online shop een veel goedkoper alternatief. Je website of webshop is je toonzaal en de enige echte ruimte die je nodig hebt is een stockage voor je producten. En die hoeft uiteraard niet in het centrum van de stad te liggen.

Benieuwd naar de prijs van een webshop op maat? Bij Simply Klever bespreken we graag jouw project en stellen we je een aanbod op maat voor. Want met een professioneel design op maat straal je kwaliteit en vertrouwen uit. Zo blijven klanten langer in jouw webwinkel om informatie te lezen en producten te bekijken.

3. Efficiënte marketing

Grote, dure marketingcampagnes zijn voor een webshop meestal overbodig. Jouw klanten vinden je niet via dure advertenties, ze vinden je omdat ze online naar jouw product op zoek gaan. En daar helpen de zoekmachines je aardig op weg.

Want een goede online winkel heeft aandacht voor zoekmachine optimalisatie of SEO. Met de juiste productbeschrijvingen ziet Google jouw website als meest relevant voor potentiële klanten op weg naar een aankoop. Wie vandaag informatie of producten zoekt doet dat via het internet. Hoe hoger je scoort in de zoekresultaten, hoe meer zichtbaarheid en hoe meer bezoekers voor jouw webshop.

Daarnaast laten sociale media als Facebook of Instagram je toe om heel gericht te adverteren bij jouw doelgroep. Dankzij die sociale media kan je trouwens ook snel communiceren met je klant. Kies bijvoorbeeld voor de integratie van Messenger of andere online communicatietools. Door het directe klantencontact kan je vlot inspelen op de wensen van de klant. Volg de reviews over jouw bedrijf nauw op en toon betrokkenheid door vriendelijk en klantgericht te reageren.

Op zoek naar de beste online marketingstrategie voor jouw webshop? Simply Klever wijst je de weg.

4. Meer klanten bereiken

Nog een enorm voordeel van een webshop: je bereikt veel meer klanten! Anders dan een fysieke winkel die het vooral moet hebben van lokale bezoekers spreek je met je webwinkel klanten aan uit een veel ruimere regio. De kan je focus leggen op klanten uit heel Vlaanderen, België, Europa of zelfs wereldwijd.

Daarom is een webwinkel het ultieme verlengstuk van een bestaande zaak. Je vergroot er je zichtbaarheid en klantengroep aanzienlijk mee. En hoewel je jezelf via een webshop anders in de markt zet dan bij een fysieke winkel kan je via een webdesign op maat toch je vertrouwde huisstijl aanhouden. Het is dus niet te verwonderen dat steeds meer bestaande zaken vandaag kiezen voor een aanvullende online verkoop.

5. Beter klanten binden

Een webshop is veel meer dan alleen maar een online winkel. In een goede webshop vind je productinformatie, reviews van gebruikers, informatie over voorraad en verzending. Je hoeft niet meer naar een fysieke winkel om op zoek te gaan naar een product dat misschien niet eens op voorraad is.

Bovendien kan je met jouw webshop makkelijk informatie over het aankoopgedrag van je klanten bijhouden en analyseren. Welke producten verkopen best in welke regio, bij welk type klant en op welk tijdstip?

Die informatie is essentieel om een heel gerichte online marketing campagne op te zetten. Daarnaast kan je jouw klanten vragen om je Facebook-pagina leuk te vinden. Op die manier houd jij hen goed op de hoogte van nieuwe producten of aanbiedingen.

Een nieuwsbrief en blog zijn trouwens ook uitstekende tools voor klantenbinding. Je geeft bijvoorbeeld tips and tricks of je vertelt de verhalen achter jouw zaak of jouw producten. Dat heeft een dubbel voordeel: je klanten voelen zich betrokken omdat ze regelmatig iets nieuws van je horen en je wordt makkelijker gevonden door nieuwe klanten die dankzij een zoekwoord op jouw blog terechtkomen.

Een webshop starten is echt niet moeilijk. Het is de ideale manier om de markt te verkennen en een mogelijke opstap naar een fysieke zaak. Maar door een geautomatiseerd en klantvriendelijk verkoopproces in combinatie met een stijlvol en uniek design onderscheid jij je meteen van je concurrenten.

Meer weten over hoe Simply Klever voor jou het verschil kan maken? Wil je jouw project graag eens vrijblijvend met ons bespreken? Bekijk alvast enkele van onze referenties en neem snel contact met ons op.