Simply Klever - Logo

Elke dag groeit het aantal blogs. Over zowat alles wordt er wel een blog geschreven. En hoewel je kan verwachten dat we stilaan verzadigd raken, blijven bedrijven investeren in bloggen voor het internet. Dat doen ze niet zomaar! We geven je 5 goede redenen om een blog te hebben.

Met een blog vertel je je verhaal

Wil je iets met de wereld delen dan is een blog het perfecte medium. Maar een blog maken vergt natuurlijk wel wat discipline: je moet voldoende nieuwe inhoud kunnen bieden om echt relevant te zijn.

Blogs over koken, reizen, interieur, films en nieuwe producten scoren altijd goed als ze boeiend, informatief en goed geschreven zijn. Denk dus goed na over je thema en de manier waarop je schrijft! Ook afbeeldingen werken uitstekend! Ze visualiseren je verhaal en maken het luchtiger om lezen.

Bloggen als klantenbinding

Stel: je hebt een kledingzaak en je wil meer voor je klanten betekenen dan enkel verkoper van broeken, hemden en truien. Dan is bloggen een uitstekende keuze om extra informatie met je klant te delen.

Maak bijvoorbeeld een blog over hoe ze hun nieuwe wollen trui best onderhouden. Je geeft tips over wassen, drogen en andere trucjes die je trui er zolang mogelijk als nieuw doen uitzien. Of je schrijft een stuk over de herkomst van je collectie.

Zo koopt je klant niet enkel een kledingstuk, hij koopt een verhaal. En met jouw relevante tips en verhalen blijft hij benieuwd naar al het mooie dat jij nog in je collectie haalt. Maar een schoonmaakbedrijf kan ook schoonmaaktips geven, een sportwinkel trainingsadvies. Met een blog geef je hen net dat tikkeltje extra meerwaarde en bouw jij op een eenvoudige manier aan je eigen employer branding.

Online gevonden worden

Een blogmaakt je trouwens ook beter online zichtbaarheid. We gaan vandaag met z’n allen steeds vaker op zoek naar informatie via het internet. Je typt je vraag in Google en krijgt meteen antwoord.

Neem even de wollen trui van daarnet. Stel dat je graag wil weten hoe je die best onderhoudt, dan zoek je in Googlenaar iets als ‘wollen trui onderhouden’ en de zoekmachine toont je de websites die het beste antwoord bieden op jouw vraag.

Wanneer een kledingzaak zo slim is om een blog te maken met dat soort informatie dan toont Google de webpagina van de zaak als relevante informatie. Zo krijgt de winkel een nieuwe potentiële klant op de site die dankzij de blog kennis kan maken met de andere kledingproducten in het gamma.

Zo laat een blog je online scoren, zonder dat je fortuinen aan advertentiebudget uit moet geven. Wie vandaag gezien wil worden zorgt er best voor dat er voldoende relevante informatie op de site staat die bezoekers kan aantrekken. Dat heet zoekmachine optimalisatie.

Bloggen maakt je communicatiever!

Een interessante blog schrijven is niet alleen fijn om lezen, je wordt er zelf ook beter van. Door te schrijven spreek je je creativiteit aan die je geest fris en gezond houdt. Je zoekt relevante informatie en zet die om in een begrijpelijke taal.

Je leert ook snel welke berichten aanslaan en welke niet. Bovendien leer je door te bloggen je eigen product of thema nog beter kennen. Door alles neer te schrijven kan je er nadien ook vlotter over praten.

Kom in contact met je klant

Net zoals bij berichten op sociale media kan je jouw (potentiële) klanten uitnodigen om te reageren op je blogberichten. Hebben ze opmerkingen? Of extra vragen bij wat je net vertelde? Vinden ze het thema interessant of zoeken ze toch andere informatie?

Een blog schrijvenwaarop klanten mogen reageren leert jou als bedrijf heel veel. Wat houdt je klanten bezig? Welke vragen hebben ze voor je? Met die informatie kan jij aan de slag om je producten of diensten aan te passen.

Zo’n blog is trouwens ook makkelijk te delen via sociale media waardoor je weer een groter potentieel bereikt. Meer klanten die in contact komen met jouw organisatie en met de informatie die jij deelt. Dat is dubbel gewonnen!

Wil je meer weten over het belang van een blog maken of zoek je een partner die jouw verhaal kan vertellen in een blog? Neem dan zeker contact met ons op!